13. července 2021 uplynulo 85 let od chvíle, kdy poprvé vyjela na trať z Bratislavy do Prahy chlouba československé techniky – Slovenská strela. Z prostředků Evropské unie a společnosti Tatra Trucks Kopřivnice proběhla nákladná dvouletá rekonstrukce motorového vozu M 290.0, jenž byl prohlášen v roce 2010 Národní kulturní památkou. Jednotlivé fáze rekonstrukce časosběrně zachytil autor dokumentu. Je dokladem technického umu m.j. i řady malých českých firem, které se dokázaly vypořádat s tehdejší technologií a pod dohledem památkářů ji uvést do originálního stavu.
Pohon motorového vozu zadal šéf týmu Hans Ledwinka vsetínskému rodákovi Josefu Sousedíkovi, který byl již v té době pro řadu elektrotechnických patentů a vynálezů přezdívaný Valašský Edison. V roce 1927 sestrojil elektromobil s hybridním pohonem patentovaný ve 23 zemích světa, se kterým dojížděl každý den do práce. V roce 1933 si nechal patentovat návrh letadla s kolmým vzletem. Jeho továrna zaměstnávala 340 lidí. Pro Baťu dodával téměř všechny elektromotory. V roce 1933 jej však postihla hospodářská krize a jeho firmu koupila společnost Ringhoffer-Tatra, kde se stal šéfkonstruktérem. Pro ní vyvinul unikátní pohon, který kombinoval elektrický a benzinový motor.
Hanuš Ringhoffer měl Josefa Sousedíka v oblibě, během první jízdy vlaku si jeho malou dceru posadil na klín. Devadesátiletá Zdena si dodnes vybavuje tu událost, kterou zachytil na film její otec. Posádku tvořil řidič, průvodčí, číšník a kuchař. Vůz měl 72 míst a každý pracovní den vyjížděl z Bratislavy do Prahy a večer se vracel. Se zastávkou v Brně ujel trať za 4 hodiny dvacet minut při cestovní rychlosti 130 km/h. Parní vlak projel tuto trať za šest hodin a současný expres za 4 hod.
Válka postavila všechny zúčastněné na protilehlé strany. Josef Sousedík založil odbojovou skupinu, kterou sám financoval. Dokumentaci 35ti dosud nepatentovaných vynálezů uschoval v tajném bunkru pod podlahou v Juříčkově mlýně u obce Leskovec. Na konci roku 1939 byl zatčen, ale zakrátko na intervenci barona Ringhoffera propuštěn. Desátého července 1940 jej zatkli podruhé, propuštěn byl až 21. října opět díky intervenci barona Ringhoffera. Přesto pokračoval v další odbojové činnosti a dále získával informace o skladech munice, potravin, pohonných hmot, pohybu a činnosti gestapa a předával je vysílačkou do Londýna. Po vypátrání jednoho skladiště zbraní a střeliva se dokonce převlékl za generála SS, šel na inspekci a nechal si skladované zbraně německými vojáky předvést.
K odbojářům se vetřeli dva čeští kolaboranti. 15. prosince 1944 byl Josef Sousedík zatčen a ještě týž večer za nevyjasněných okolností gestapákem Franzem Kernerem zastřelen. Údajně jej měl kopnout do břicha. Jiná svědectví hovoří o tom, že se mu podařilo ještě vyskočit na okenní parapet. Prokázané je, že byl podroben krutému výslechu a asi si uvědomil, že tentokrát se z toho nedostane. Baron Ringhoffer nestačil zasáhnout. Tělesné pozůstatky Josefa Sousedíka byly zpopelněny a zmizely. V noci na 3. dubna 1945 komando SS obklíčilo mlýn a zapálili jej. Rodinu Juříčkovu vyvleklo z domu, zastřelilo a vhodilo do ohně. Mlýn byl rozmetán granáty, které zničily i archiv Josefa Sousedíka.
V dokumentu vystoupí žijící pamětníci. Syn Josefa Sousedíka Tomáš, který se zajímá o otcův odkaz a dojížděl pozorovat fáze rekonstrukce vozu. Je našim průvodcem, který se vydává po stopách otce. Josefa Sousedíka v hraných scénách filmu ztělesňuje jeho vnuk Tomáš, jehož podoba s dědem je veliká.
Prezentace filmu:
Na toto téma vznikl v koprodukci film&TV produkční společnosti Synergia Film a České televize za podpory Zlínského kraje, Česko-německého Fondu budoucnosti a společnosti Tatra Trucks, současného vlastníka továrny Tatra Kopřivnice, kde byla Slovenská strela vyrobena a rekonstruována.
Před nasazením filmu v programu České televize (13. června 2022 na ČT2) hodláme ve spolupráci s partnery uskutečnit veřejné slavnostní předpremiéry v kinech na Vsetíně, ve Zlíně, v Kopřivnici, v Praze, v technických muzeích v Berlíně a Mnichově.
Tvůrci:
Scénář a režie: Martin Pátek
Kamera: Antonín Chundela
Střih: Zdeněk Smrčka
Výrobci:
Synergia Film a České televize za podpory Zlínského kraje, Česko-německého Fondu budoucnosti a společnosti Tatra Trucks